آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

المان محدودنرم افزارآباکوسنرم افزارهای مهندسی مکانیکویدیوها

تحلیل تماس (Contact) در نرم افزار Abaqus

اريخ : دوشنبه ۱۳۹۲/۰۳/۰۶ | 23:18 | نویسنده : سایت تخصصی مکانیک سافت

بررسی و تحلیلی تماس در تحلیل های المان محدود بسیار مهم است. نرم افزار Ansys در انجام فرایند تحلیل تماس بسیار پیچیده عمل میکند و کار کردن با آن بسیار سخت است. به خاطر اینکه تمام مشخصات یک تماس را باید به صورت دستی و با مشخصه های تماس به نرم افزار داد. مثلا نوع تماس، پارامترهای حل معادلات تماس و ….. برای تحلیل تماس در نرم افزار Abaqus چنین مشکلی وجود نداردبه عبارتی با داشتن اطلاعت بسیار معمولی از شرایط تماس میتوان تماس را در این نرم افزار تحلیل کرد. البته لازم به ذکر است که نرم افزار AnsysWorkbench نیز در انجام تحلیل های تماس بسیار توانا و کاربردوست است. امروز ساده ترین نوع تماس در نرم افزار Abaqus را مورد بررسی قرار داده ایم. این تماس ساده Self-Contact گفته میشود. به عبارتی ابتدایی ترین و کاربردی ترین نوع تماس آباکوس را مورد بررسی قرار داده ایم. مزیت تماس Self-Contact این است که شما برای تحلیل تماس در نرم افزار نیاز به مشخص کردن هدف و تماس ندارید. همانطور که میدانید در هر فرایند تماس بین دو قطعه یکی از قطعات به نام هدف Target و قطعه دیگر به نام تماس یا Contact مشخص میشود. در هنگام استفاده از تماس نوع Self-Contact نیاز به تعریف Target و Contact نمیباشد و شما فقط کافی است که مشخصه تماس را مشخص کنید. در این مثال که امروز برایتان قرار داده ایم و یکی از مثالهای نرم افزار آباکوس هم هست. مشخصه تماس طوری است که اجزا تماس در هم فرو نمیروند Tangantical Behaviour و از طرفی نسبت به هم دارای ضریب اصطکاک 0.05 هستند. فایل مربوط به این مسئله را به صورت تکست و فایل CAEقرار داده ایم.برای استفاده از فایل CAE کافی است آن را در نرم افزار Abaqus باز کنید. و برای استفاده از فایل تکست بعد از دانلود کردن فایل مورد نظر تکست درون آن را در نرم افزار آباکوس و در قسمت Kernal Command Line Interface پایین نرم افزار کپی کنید. و سپس در نهایت در قسمت Job مسئله را ران کنید. تا به نتایج مورد نظر برسید.
عکس زیر عکس از وضعیت جابجایی المانها بعد از بارگذاری(در اینجا با اعمال جابجایی مسئله حل شده است) نشان میدهد. برای دیدن فیلم و فایل های مربوط به مسئله روی لینک زیر کیک کنید.

فایل ویدئویی همین پروژه



جهت داشتن هرگونه سوال یا مشاوره و یا درخواست پروژه ی مشابه میتوانید به قسمت تماس با ما روجوع کنید.

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *