آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

تحلیل دینامیکینرم افزار آدامزنرم افزارهای مهندسی مکانیک

انجام آنالیز مودال و پاسخ فرکانسی در نرم افزار Adams

انجام آنالیز مودال و پاسخ فرکانسی

امروز توضیحاتی راجع به آنالیز مودال و پاسخ فرکانسی در نظر گرفته شده است. اکثر دوستانی که با نرم افزار آدامز کار میکنند تحلیل زمانی با این نرم افزار انجام می دهند. محیط معمولی نرم افزار آدامز محیطی برای انجام تحلیل دینامیکی در حوزه زمان است. یکی از قابلیت هایی که در نرم افزار Adams2012 بسیار پررنگ است قابلیت تحلیل دینامیکی در حوزه فرکانس و آنالیز مودال است. انجام آنالیز یا تحلیل در حوزه فرکانس در نرم افزار آدامز توسط Adams/Vibration انجام می پذیرد. و این پلاگین نرم افزار آدامز قابلیت های متنوعی در زمینه ارتعاشات، پاسخ فرکانسی، تحلیل در حوزه فرکانس، و آنالیز مودال دارد.  به وسیله این قابلیت نرم افزار آدامز میتوان کلیه تحلیل های ارتعاشاتی را به راحتی انجام داد. در ادامه مطلب توضیحاتی راجع به این قابلیت نرم افزار آدامز، نحوه اعمال تحریک های مختلف ارتعاشاتی و بدست آوردن پاسخ فرکانسی داده شده است.

p1

ابتدا باید از مسیر زیر Adams/Vibration فعال شود.که در شکل زیر نشان داده شده است.

tools>>plugin manager

پس از فعال کردن Adams/Vibration  با توجه به شکل نشان داده شده  و گزینه  Input Chanel  باید مشخصات نقاط یا مارکرهایی که قرار است تحریک سینوسی،کسینوسی یا هر تحریک دلخواهی بر روی آنها انجام شود را مشخص کنید. در Input Chanel میتوان نوع تحریک را (که میتواند سینماتیکی از جنسی جابجایی سرعت شتاب و.. باشد و هم میتواند از جنس نیرو باشد) جهت اعمال تحریک و ماهیت تحریک(سینوسی کسینوسی و …) را مشخص کرد.

پس از اعمال تحریک در قسمت Output Chanel میتوان خروجی مربوط به تحلیل فرکانسی را مشخص کرد. برای مثال هدف تعیین پاسخ فرکانسی جابجایی نسبی بین دو جسم است. یا هر نوع خروجی دیگری اعم از سرعت، جابجایی، شتاب و …

پس از مشخص شدن نوع تحریک و خروجی مورد نظر میتوان به راحتی با توجه به مسیر نشان داده شده در شکل زیر تحلیل فرکانسی را انجام داد.

سپس از مسیر زیر میتوان جزئیات مربوط به تحلیل و آنالیز مودال را بررسی کرد.

Vibration>>Reviews>>Display Modal Info Table

 و از مسیر زیر میتوان نمودارهای مربوط به پاسخ فرکانسی را مشاهده نمود.

Vibration>>Review >>Postprossing…

البته مطالب گفته خیلی مختصر و ناچیز است و برای جزئیات بیشتر میتوانید از هلپ نرم افزا آدامز استفاده نمایید. این مطالب بیشتر به جهت آشنایی با روندکار است.

در صورت داشتن سوال، مشاوره و درخواست پروژه در زمینه نرم افزار آدامز میتوانید به از طریق پروفایل مدیر سایت با ما تماس بگیرید.

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

One thought on “انجام آنالیز مودال و پاسخ فرکانسی در نرم افزار Adams

  • سپنتا

    سلام. بنده دوتا سوال درمورد نرم افزار ادمز دارم.
    1- میشه یه سیستم رو که از چندین جسم انعطاف پذیر سه بعدی تشکیل شده رو در ادمز تحلیل کرد؟ اگر میشه باید سیستم انعطاف پذیر رو از نرم افزار دیگه ای وارد کرد؟ یا میشه یه جسم سه بعدی رو وارد کنیم و تبدیلش کنیم به یه جسم کاملا انعطاف پذیر در سه بعد(نه فقط یک تیر که خمش رو میفهمه). مثلا کفش پای یک انسان رو مدل کنیم. با خود ادمز و ماژول های داخلیش(ادمز فلکس) این امکان هست آیا؟ یا باید با نرم افزار دیگه ای کوپل بشه برای اینکار؟
    2- آیا میشه با تنظیماتی ریزولیشن داده های خروجی یا دقت حل رو بالا برد؟ گاهی دیدم که تو خروجی نموداری شکستگی های بی مورد هست در حالی که حل معادله دیفرانسیل سیستم با اون ورودی ها و دقت خوب نمودار بدون لبه های تیز میده به ما. میخواستم ببینم تنظیمی هست که بشه دقت و ظرافت حل رو بالا برد؟ یا نمودارهارو با بالاترین جزئیات و ریزولیشن استخراج کرد؟

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *