آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

تحلیل دینامیکینرم افزار آدامزنرم افزارهای مهندسی مکانیکویدیوها

بررسی تماس در نرم افزار آدامز – قسمت اول (Contact restitution Adams View)

 

یکی از مهمترین مسائلی که در استفاده از نرم افزار آدامز احتمالابا آن برخورد کرده اید نحوه ی تعریف تماس بین اجزاء مختلف در این نرم افزار هست. یکی از انوع تماسهای بین اجزاء در دینامیک به مسائل برخورد مربوط میشود. زمانی که برخوردی بین دو جسم به وجود می آید رفتار متفاوتی از اجسام متفاوت دیده میشود. برای مثال زمانی که یک گلوله ی خمیری شکل به یک قطعه ی فولادی بر خورد میکند به آن می چسبد و زمانی که گلوله ی فولادی به یک گلوله ی شیشه ای برخورد میکند از هم جدا میشوند ورفتار متفاوتی از خود نشان می دهند. در این پست میخواهیم در مورد مدلسازی چنین رفتاری در نرم افزار آدامز بحث و بررسی انجام دهیم. نحوه ی مدلسازی این رفتار را توضیح و فیلم ویدیویی از برخورد را نشان دهیم. برای مطالعه ی جزئیات به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

در رابطه با انواع برخود در دینامیک ضریبی را تعریف میکنند به نام ضریب بازگشت یا ضریب ارتجاعی(برای توضیحات بیشتر به این لینک مراجعه نمایید) که نسبت سرعت نسبی  وارهی دو جسم بعد از برخورد به سرعت نسبی  همرسی دو جسم قبل از برخورد است. اگر این ضریب یک باشد یعنی در هنگام برخورد هیچ تغییر شکلی صورت نمیگیرد و هیچ انرژی تلف نمی شود. به عبارتی دو جسم با هر سرعت نسبی که به هم برخود کنند با همان سرعت نسبی هم از هم جدا میشوند. و هنگامی که این ضریب صفر باشد یعنی دو جسم پس از بر خورد از هم جدا نمی شوند. این ضریب را میتوان از جداول عملی مختلف برای تماس اجسام با جنس های مختلف استخراج و از آن استفاده کرد.

نرم افزار آدامز تماس های مختلف تعریف میشود بعضی از آنها عبارتند از

Solid to Solid Contact

Curve to Curve Contact

Point to Curve

Point to Plane

Cutve to Plane
و …

یکی از مهمترین نوع این تماسها تماس  Solid to Solid Contact  که در اینجا مورد بررسی قرار میگیرد. این نوع تماس دو حالت کلی دارد که برخورد Impact  و  ارتجاع Restitutionاست.

در این مثال میخواهیم گلوله ی فولادی را از ارتفاع رها کنیم و در اثر برخورد با قطعه ی فولادی که در زیر آن قرار گرفته است رفتار آن را مورد بررسی قرار دهیم. در اینجا از نوع تماس Restitution یا ارتجاعی استفاده خواهیم کرد. ضریب ارتجاع برای فولاد مقداری بین 0.89 تا 0.92  در نظر گرفته میشود که در اینجا ما مقدار 0.9 را در نظر خواهیم گرفت .

در قسمت اول باید در قسمت bodies>>solid یک مکعب مستطیل و یک کره ایجاد شود. مشخصات مربوط به هر دو را فولاد در نظر گرفته و بین مکعب و مستطیل جوینت ثابت با زمین اعمال کنید.

بررسی تماس در نرم افزار آدامز - قسمت اول (Contact restitution Adams View)

سپس از مسیر Force>>Contactپنجره ی مربوط به اعمال تماس را آورده و مانند شکل زیر ان را  تنظیم نمایید.

همانطور که میبنید نوع  تماس جامد در جامد است و نوع برخورد را از نوع ارتجاعی وضریب ارتجاعی آن را 0.9 قرار داده ایم. در قسمت I Solid جعبه و در قسمت J Solid گلوله انتخاب شود.

بررسی تماس در نرم افزار آدامز - قسمت اول (Contact restitution Adams View)

پس از اعمال این مدلسازی و قرار دادن شتاب گرانش در جهت پایین میتوان مسئله را اجرا کرد.

در فیلم ویدئویی زیر میتوانید رفتار گلوله ی فولادی در برخورد با قطعه فولادی در نرم افزار آدامز را مشاهده نمایید.

در صورت داشتن داشتن سوال در قسمت نظرات مطرح شود در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد. همچنین برای درخواست پروژه در خصوص نرم افزاز آدامز، تحلیل های دینامیکی ، حل معادلات دینامیکی، طراحی مکانیزم های صنعتی و … به قسمت تماس با ما در بالای صفحه مراجعه نمایید.

 

 

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *