آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

تحلیل دینامیکینرم افزار آدامزنرم افزارهای مهندسی مکانیک

آموزش نرم افزار آدامز Adams

آموزش نرم افزار آدامز Adams

در راستای اشنایی با نرم افزارهای مهندسی مکانیک در این پست هدف آموزش و آموزش نرم افزار آدامز Adams است. در این پست قصد دارم با معرفی محیط این نرم افزار برخی از قابلیت‏ها و توانایی های این نرم افزار را به اجمال در این پست قرار دهم.

همانگونه که از قبل مطلع هستید، نرم افزار آدامز یک نرم افزار بسیار قوی و کاربردی در زمینه ی تحلیل مسائل دینامیکی و مسائل دینامیک چند جسمی است. این نرم افزار سالهاست که به عنوان یکی از بهترین نرم افزارهای مهندسی مکانیک در زمینه ی دینامیک استفاده می‏ گردد. نسخه ی استفاده شده Adams 2013 است.

بعد از کلیک بر  روی آیکون نرم افزار Adams view با صفحه ای مانند شکل روبرو مواجه می‏شوید.

آموزش نرم افزار آدامز Adams
آموزش نرم افزار آدامز Adams

گزینه ی اول New model برای شروع یک شبیه سازی جدید است. و گزینه ی Exsisting Model مربوط به مدل نیمه کاره ای است که قبلا ذخیره شده و قرار است ادامه ی کار آن انجام شود. گزینه ی سوم هم مربوط به خروج از برنامه است. در اینجا ما از گزینه ی New model  استفاده میکنیم و با شکل زیر مواجه می شویم.

آموزش نرم افزار آدامز Adams
آموزش نرم افزار آدامز Adams

بر اساس شکل فوق در قسمت Model Name نامی برای مدل انتخاب می شود. پس از آن جهت ثابت گرانش g  مشخص می شود، در قسمت Unit واحد محاسبات مشخص و در نهایت محل ذخیره سازی فایل در قسمت Working Directory مشخص می شود. پس از مشخص کردن پارامترها و تایید این قسمت وارد نرم افزار آدامز می شوید و با محیطی مشابه شکل روبرو برخورد خواهید کرد.

محیط اصلی نرم افزار آدامز
محیط اصلی نرم افزار آدامز

معرفی قسمت های اصلی نرم افزار آدامز

در راستای آموزش نرم افزار آدامز Adams به معرفی قسمت های اصلی نرم افزار آدامز پرداخته شده است. قسمت های متنوعی پنجره ی فوق وجود دارد. در این پست به اختصار هر قسمت را توضیح داده و در پست های آتی مفصلا هر قسمت اموزش داده خواهد شد.

نوار ابزار اول Bodies:

این قسمت مربوط به تولید جسم سه بعدی و مدلسازی در نرم افزار آدامز است. مدلسازی در این نرم افزار خیلی قوی نیست اما برای تحلیل های دینامیکی کافی است. از طرفی می توانید مدلسازی را در نرم افزارهای مدلساز حرفه ای مثل SolidWorks و Catia انجام داده و سپس مدل را با فرمت x_t.* یا igs.* ذخیره و به در نرم افزار آدامز وارد کنید.

جعبه ابزار bodies در نرم افزار آدامز
جعبه ابزار bodies در نرم افزار آدامز

قسمت Bodies از قسمت های دیگری نیز تشکیل شده که هر قسمت را به اختصار در زیر توضیح داده خواهد شد.

  1. Solids :  در این قسمت شکل های متنوعی به صورت اماده وجود دارند که با مشخص کردن آنها می توان از انها استفاده کرد. برای مثال شکل جعبه، یا کره یا یک بازوی ساده  مخروط، یک صفحه ی دلخواه ساده و … (در درس های آتی مدلسازی به طور کامل توضیح داده خواهد شد.
  2. Flexible Bodies:  این قسمت مربوط به ایجاد قطعات انطعاف پذیر و غیر صلب و همچنین تبدیل قطعات صلب به قطعات انعطاف پذیر است.
  3. Construction:  این قسمت مربوط به ایجاد جرم نقطعه ای و همچنین ایجاد مارکر، ایجاد منحنی ها ، نقاط و … است.
  4. Booleans: یکی از مهمترین قسمت های مدلسازی که خصوصا بعد از وارد کردن مدل از نرم افزارهای دیگر کاربرد فراوان دارد، این جعبه ابزار است. این جعبه ابزار مربوط به اتصال چند جسم جدا، ترکیب آنها و … ست. که در درس های آتی به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.
  5. Features: این جعبه ابزار نیز یکی از جعبه ابزارهای مهم نرم افزار آدامز برای تولید اشکال پیچیده  است. شکل هایی که در به صورت Extrude تولید می شوند و .. تولید انواع مختلف دیگر از اجسام سه بعدی در این قسمت قابل انجام است. در درس مربوط به مدلسازی تمامی ابزارهای این جعبه توضیح داده خواهد شد.

نوار ابزار دوم Conectors: 

در این نوار ابزار، ابزارهای مربوط به تعریف انواع اتصالات و حرکت ها وجود دارد. این نوار ابزار نیز از قسمت های مختلفی تشکیل شده است که در اینجا به اختصار توضیح داده خواهند شد.

نرم افزار آدامز Conectors
نرم افزار آدامز Conectors

 

 

  1. Joints:  این قسمت مربوط به تعریف انواع مفاصل بین مکانیزم ها است. تعریف نوع حرکتی که دو جسم متصل به هم می توانند داشته باشند. برای مثال می توان از مفصل لولایی، رفت و برگشتی، یونیورسال و…نام برد. در درس های آتی این قسمت به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.
  2. Primitives:  در این قسمت حرکت هایی تعریف می شود که دو جسم جدا از هم می توانند نسبت به هم داشته باشند. برای مثال موازی بودن دو جسم در حال حرکت یا قائلم بودن آنها، یا قرار گرفتن در یک صفحه ی مشترک و …
  3. Couplers: این قسمت مربوط به تعریف حرکت چرخنده ها و کوپلرها است.
  4. Special:  این نوار ابزار مربوط به تعریف حرکت های خاص، و قیود خاص مانند قید منحنی به منحنی و نقطه منحنی و همچنین هر نوع قید عمومی دلخواه دیگر است.

نوار ابزار سوم Motions: 

نوار ابزار حرکت در نرم افزار آدامز
نوار ابزار حرکت در نرم افزار آدامز

این نوار ابزار برای تعریف حرکت های مختلف در نرم افزار آدامز مورد استفاده قرار میگیرد به عبارتی مکانیزمی در قسمت های قبلی ایجاد و مفصل های ان مشخص شده در این قسمت محرک یا موتور به آن اضافه می شود. دو قسمت اصلی این نوار ابزار به صورت زیر است.

  1. Joint Motion: در این قسمت موتورهای مربوط به حرکت های مفاصل تعریف می شود. برای مثال موتور چرخشی برای مفصل چرخشی و موتور رفت و برگشتی برای مفصل رفت و برگشتی
  2. General Motions:  برای تعریف انواع حرکت های عمومی استفاده می شوند. برای مثال تعریف حرکت خاصی که قرار است نقطه اثر انتهای یک روبات انجام دهد.

نوار ابزار چهارمForces: 

جعبه ابزار نیرو در نرم افزار آدامز
جعبه ابزار نیرو در نرم افزار آدامز

در این نوار ابزار انواع نیروهای سطحی و حجمی، نقطه ای و… را بر روی جسم می توان تعریف کرد. این نوار ابزار از جعبه ابزارهای زیر تشکیل شده است.

  1. Applied Force : انواع نیروهای نقطه ای و کشتاورها در این قسمت تعریف می شود.
  2. Flexible connection : کلیه اتصالات انعطاف پذیر مثل فنر و دمپر رفت و برگشتی، پیچشی، و… در این قسمت تعریف می شود.
  3. Special Forces:  کلیه نیروهای خاصل مثل نیروی گرانش، تماس (کانتکت) نیروهای مودال و نیروهای تایر دراین قسمت تعریف می شود.

نوار ابزار چهارم Element:

این نوار ابزار مربوط به ایجاد نقاط، ایجاد متغیر حالت، توابع و جعبه کنترل سیستم های دینامیکی است.

نوار ابزار پنجم Design Exploration:

این قسمت نیز یکی از قسمت های مهم نرم افزار آدامز است که مربوط به قسمت طراحی متغیرها، اندازه گیری مقادیر کمی مختلف مثل شتاب سرعت زاویه و … است.(در پست های آتی راجه به این نوار ابزار به طور مفصل توضیح داده خواهد شد.

نوار ابزار ششم Plugins:

نوار ابزار پلاگین در نرم افزار آدامز
نوار ابزار پلاگین در نرم افزار آدامز

پلاگین ها از مهمترین قسمت های کاربردی نرم افزار آدامز است که روز به روز ابزارهای حرفه ای تری را شامل می شود. در نرم افزار ادامز 2013 جعبه ابزارهای زیر را شامل می شود.

  1. Controls:  یکی از مهمترین پلاگین های کاربردی نرم افزار آدامز قسمت مربوط به کنترل است. این ابزار ابزاری کاربردی برای کوپل نرم افزار متلب و آدامز است. به صورتی که با تنظیمات این قسمت می توان سیستم مورد استفاد در نرم افزار آدامز را به صورت یک جعبه به سیمولینک متلب ارتقا و در آن کنترل کرد.
  2. Vibration: یکی دیگر از پلاگین های مهم نرم افزار آدامز قسمت ارتعاشات است. کلیه تحلیل ها در حوزه ی فرکانس با دقت بالایی در این پلاگین قابل انجام است.
  3. Durability: پلاگین مربوط به تحیلیل های تنشی و استانه ی تحمل است. اطلاعاتم از این پلاگین بسیار کم است.
  4. Mechateronic:  این پلاگین مربوط به مسائل حوزه ی مکاترونیک است.

نوار ابزار هفتم Mashinary: 

پلاگین های موجود در نرم افزار آدامز
پلاگین های موجود در نرم افزار آدامز

این نوار ابزار نیز یک نوار ابزار کاربردی نرم افزار آدامز است که تنظیمات مربوط به چرخنده، تسمه، زنجیر، کابل، بیرینگ ها و … را شامل می شود.

نوار ابزار هشتم Simulation: 

بعد از اینکه یک سیستم در نرم افزار آدامز مدل می شود. نوبت به شبیه سازی آن است. این جعبه ابزار مربوط به ران گرفتن و شبیه سازی سیستم ایجاد شده در نرم افزار آدامز است.

نوار ابزار نهم Results: 

بعد از اجرای یک برنامه و ران گرفتن از آن نوبت به گرفتن خروجی ها، مثل سرعت، شتاب، نیروها و … است. این نوار ابزار مربوط به استخراج خروجی های مسئله است.

این در س اولین درس از آموزش نرم افزار آدامز Adams بود. در درس های بعدی که در پست های آتی قرار داده خواهد شد. معرفی اجمالی انجام شده باز شده و توضیحات مربوط به هر قسمت مفصل خواهد شد. مدلسازی، ایجاد مفاصل، ایجاد نیرو بر روی سیستم، تحلیل های فرکانسی، اجرای برنامه و گرفتن خروجی از برنامه مباحثی هستند که در پست های آتی قرار داده خواهند شد.

 

در صورت داشتن هر گونه سوال،از آموزش نرم افزار آدامز Adams، در خواست پروژه صنعتی یا دانشگاهی در خصوص تحلیل دینامیکی، مدلسازی دینامیکی، حل معادلات دینامیکی در نرم افزار متلب، شبیه سازی مکانیزم ها در نرم افزار آدامز میتوانید از قسمت ارتباط با ما و یا درخواست پروژه در بالای سایت با ما تماس حاصل نمایید.

 

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *