جک هیدرولیکی چیست؟

این جستار شامل 0 پاسخ ، و دارای 1 کاربر است ، و آخرین بار توسط  GHMOHSEN75 در 1 سال، 6 ماه پیش بروز شده است.

در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)
  • نویسنده
    نوشته ها
  • #1921

    GHMOHSEN75
    مشارکت کننده

    چگونه بسازیم ؟
    جک هیدرولیکی چیست؟
    جک هیدولیکی وسیله ایست که با نیروی مایعات (هیدرولیک) کار میکند به این صورت که روغن هیدرولیک(یا هر مایع دیگری ) توسط یک پمپ که مخصوص هیدرولیک میباشد پمپاژ میگردد و وارد جک هیدرولیک میگردد.
    پمپ های هیدرولیکی مختلفی وجو دارند که میتوان به نوع برقی یا مکانیکی انها اشاره کرد.
    پس از وارد شدن روغن به جک هیدرولیکی یا عملگر هیدرولیکی فشار زیادی را در یک طرف پیستون ایجاد میکند که باعث باز یا بسته شدن جک هیدرولیک میگردد.

    کاربردهای جک هیدرولیک:

    از جک های هیدرولیکی در ماشین‌آلات سنگین ، کمپرسورها ، جرثقیلها ، پالایشگاهها ،ساختمان سازی ،وسایل نقلیه و غیره
    استفاده میگردد.

    قطعات اصلی تشکیل دهنده جک های هیدرلیکی
    1. شفت : از جنس سخت و کرم شده
    2. سیلندر : از جنس سخت و قسمت داخلی ان باید بسیار صیقلی و صاف باشد(در حد سطح سنگ خورده)
    3. پیستون : جنس پیستون ممکن است از چدن یا فولاد انتخاب گردد
    4. مهره سیلندر : جنس مهره سیلنر نیز میتواند چدن یا فولاد انتخاب گردد
    5. پولک انتهای جک هیدرولیکی : جنس این پولک میتواند از اهن معمولی یا همجنس سیلند انتخاب گردد
    6. قطعات اببندی : جنس این قطعات خاص میباشد و استاندارد میباشند.

    اصول طراحی و نحوه ساخت جک های هیدرولیکی

    شرایط محیطی :
    برای طراحی اصولی جک های هیدرولیک بایستی شرایط محیطی کارکرد جک ها را بسیار مورد مطالع قرار داد.زیرا اگر این جک ها در محیط مناسبی که برای ان طراحی شده اند نصب نگردند نیاز به تعمیر انها بسیار بیشتر از حد نرمال میگردد و به علت هزینه های بالای تعمیرات گذینه ای قابل گذشت نیست

    تلرانس های ابعادی و هندسی و کیفیت سطوح
    1. برای ساخت قطعات جک های هیدرولیکی بایستی تلرانس های هندسی و ابعادی را گام به گام و به دقت اعمال کنید.

    2. ابتدا بایستی در طراحی اولیه و مشخص نمودن نحوه ساخت قطعات و تلرانس گذاری روی ابعاد و سطوح دقت فراوانی داشت و در نحوه ساخت باید این تلرانس ها و ابعاد به دقت رعایت گردند زیرا یک صدم خطا در یکی از قطعات حساس جک موجب خرابی و استحلاک بالای ان یا نشتی روغن میگردد.

    3. در مراحل جوشکاری نیر باید دقت شود که جوش اببند باشد و هیچگونه نشتی نداشته باشد.و برای اطمینان پس از جوشکاری احتمالی بایستی تست نشتی گرفته شود

    4. در هنگام منتاژ قطعات نیز بایستی دقت شود که ذره ای از پاشش جوش یا پلیسه تراشکاری داخل سیلند باقی نماند.(در غیر این صورت موجب اسیب دیدگی شفت و در نهایت نشتی روغن میگردد)

    5. اتصالات سرو ته جک یکی از اصول طراحی میباشد. بایستی اتصلات دو سر جک به دقت و بر حسب محل نصب انتخاب گردد زیرا اگر محل نسب با اتصالات همخوانی نداشته باشد خرابی به بار میاورد.

    6. لوازم اببندی در اکثر جک ها بدین تتیب میباشند:معمولا دو عدد پکینگ روی پیستون جای میگرد که دهانه پکینگ ها به دو طرف میباشد تا هم در هنگام رفت و هم در هنگام برگشت بتوانند عمل اببندی را انجام دهند.معمولا یک با دو اورینگ در قسمت اتصال پیستون به شفت برای اببندی بین این دو استفاده میگردد.معمولا در سر جک (جایی که شفت وارد سیلند میشود یک قطعه به نام مهره وجو دارد که هم از ناحیه تماس با شفت و هم از ناحیه تماس با لوله سیلندری اببندی میگردد .از ناحیه تماس با شفت یک عدد پکینگ و یه عدد گردگیر برای جلوگیری از ورود گرد و خاک و در قسمت تماس با لوله یک یا دو عدد اورینگ کار اببندی را انجام میدهند.

    • این جستار 1 سال، 6 ماه پیش توسط  GHMOHSEN75 اصلاح شده است.
    • این جستار 1 سال، 6 ماه پیش توسط  GHMOHSEN75 اصلاح شده است.
در حال نمایش 1 نوشته (از کل 1)

شما برای پاسخ به این جستار باید وارد تارنما شوید.