آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

برنامه نویسی و محاسباتنرم افزار متلب

آموزش تبدیل نمودارها به داده های عددی با استفاده از Engauge Digitizer

Digitizer_coverیکی از نرم افزارهای پر کاربرد در سایر علوم مهندسی Engauge Digitizer و نرم افزارهای مشابه آن است. بسیاری از زمانها برای وارد کردن نموادارهای خاصی بر حسب فشار، دما، نیرو و … در نرم افزارهای مختلف (مانند آدامز، انسیس، متلب و … ) نیاز است که اطلاعات از یک عکس یا نمودار گرفته شود. از طرفی در بسیاری از  مقاله های علمی که مقایسه کار با نتایج دیگران ضروری است این نرم افزار بسیار پرکاربرد است. این نرم افزار را میتوانید از اینجا دانلود کنید. در ادامه مطلب طریقه ی استخراج داده ها از یک نمودار با کمک این نرم افزار آموزش داده شده است.

در صورت داشتن هر گونه سوال می توانید سوالات خود را در بخش نظرات یا به تماس با ما و یا در قسمت نظرات بفرستید.

یکی از موضوعات مهمی که بسیار در نرم افزار Adams کاربرد دارد نحوه ی وارد کردن توابع بر اساس داده یا نقاط مختلف و همچنین تبدیل نقاط به اسپلاین و نیز استفاده از این نقاط به عنوان توابع مختلف بر حسب یکدیگر می باشد.
برای مثال فرض کنید که موتوری بر حسب زمان کار میکند .نیروی وارد بر پیستون این موتور به صورت تابعی از زوایه میل لنگ باشد. این داده ها به چه طریق باید وارد نرم افزار آدامز شود و پس از آن چگونه باید به عنوان تابعی از زمان یا هر متغیر دلخواه مورد استفاده قرار گیرد. در این پست  با یک مثال ساده یک تابع که متغیر مستقل آن زاویه حرکت و متغیر وابسته ی ان گشتاور موتور است بر روی یک مدل ساده اعمال می شود.

در صورت داشتن نمودار نیز برای تبدیل نمودار به داده جهت ایمپورت کردن آن به نرم افزار ادامز میتوانید از نرم افزاری که در پست قبل معرفی شد استفاده کنید.

به علت بالا بودن حجم عکس لطفا چند لحظه صبر کنید…

 Digitizer1

 در صورت داشتن هرگونه سوال، سوالات خود را در قسمت نظرات بفرمیید. همچنین  در صورت داشتن مشاوره و درخواست پروژه به در خصوص نرم افزارهای معرفی شده در سایت می‏‏توانید از قسمت تماس با ما در خواست خود را ارسال بفرمایید.
 ==========================================================
همه با هم در بالابردن سطح علمی ایران کمک کنیم
ایرانی شایسته است بهترین باشد.
مکانیک سافت

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

18 thoughts on “آموزش تبدیل نمودارها به داده های عددی با استفاده از Engauge Digitizer

  • مژگان

    سلام..بری دادن خروجی از این نرم افزار به متلب باید چکار کرد/؟؟؟؟؟
    این بسیار کاربردی است

    پاسخ دادن
    • با سلام. نرم افزار متلب میتونه بسیاری از خروجی های عددی رو ایمپورت کنه. شما میتونید خروجی هاتون رو توی اکسل قرار بدین و سپس با دستوارات متلب به این نرم افزار ایمپورت کنید.
      قابلیت ایمپورت کردن دادها در نرم افزار متلب بسیار قوی هست.
      موفق باشید.

      پاسخ دادن
  • رحیم لی

    سلام
    ممنون از اطلاعات مفید سایتتون
    اگر نمودار به صورت لگاریتمی باشه چطور میشه نقاط رو به صورت لگاریتمی استخراج کرد؟

    پاسخ دادن
    • شما نمودار رو به صورت معمولی استخراج کنید و بعد در نرم افزاری که میخواهید با داده ها کار کنید تبدیلشون کنید . برای مثال داده ها رو از روی نمودار به صورت عدد معمولی استخراج و در نرم افزار اکسل با استفاده از توابع لگاریتم و اکسپوننشیال داده ها رو به مقدار واقعی برگردونین.

      پاسخ دادن
  • ایمان کرمی

    سلام.
    من میخوام یه بادامک رو تابع اش رو به دست بیارم.باید چیکار کنم.

    پاسخ دادن
    • اگه منظورتون با استفاده از برازش منحنی است و داده هایی که دارید خوب توی قسمت اموزش برازش منحنی که توی سایت قرار دادم مطالعه بفرمایید.
      در غیر اینصورت باید داده های رو که دارید وارد اکسل کنید و سپس داده ها رو تفسیر کنید و به یه معادله ی خاص برسید.
      البته امیدوارم منظورتون درست متوجه شده باشم. اگر نه بیشتر توضیح بدین تا بتونیم مسئلتون رو بررسی کنیم.

      پاسخ دادن
  • حسین زارع

    درود بر دوست خودمون دکتر رضایی
    توضیحات عالی و جامع بود.

    پاسخ دادن
  • meena

    سلام از این همه زحمتی که بابت معرفی نرم افزار کشیدید واقعا ممنون میخواستم ببینم این نرم افزار برای نمودارهای ستونی نیز جواب میده چون من امتحان کردم نشد. اگر این امکان در نرم افزار وجود داره لطفا نحوه کار رو توضیح بدید. سپاااس

    پاسخ دادن
    • سلام. تفاوت خاصی نداره چون داده ها رو میریزید توی فایل متنی یا اکسل بعد به هر روشی خواستید میتونید ترسیم کنید. فقط توی مشخص کردن نمودارها باید دقت کنید.

      پاسخ دادن
  • کریستیانو

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید یه سوال داشتم، اینکه وقتی عکسی که من دارم و لگاریتمی می باشد و این نرم افزار با پیش فرض اینکه خطی است اطلاعات می دهد.
    چکار کنم برای این مشکل؟

    پاسخ دادن
    • خوب شما میتونید داده ها رو بگیرید و سپس با استفاده از داده ها به هر فرمت دلخواهی که میخواید ترسیمش کنید. مهم گرفتن داده ها از نرم افزار هست حالا چه توی اسکیل معمولی باشه یا لگاریتمی

      پاسخ دادن
  • موحدی

    سلام
    ممنون از نرم افزار خوبی که معرفی کردین
    من داده های یه نمودار را خواستم استخراج کنم مطابق روشی ک فرمودین منتها داده های هر دو محور را داخل یک ستون در فایل اکسل آورده مشکل کارم کجاست؟

    پاسخ دادن
    • موحدی

      سلام مجدد
      خودم مشکل رو پیدا کردم
      باید از تنظیمات تغییراتی می دادم
      بازم ممنون

      پاسخ دادن
    • علیرضا

      سلام یک نمودار در scope سیمولینک متلب داریم چطور اطلاعاتی مانند زمان نشست و غیره رو در همان فایل سیمولینک برای کار کردن روی آن بدست آوریم؟ ممنون

      پاسخ دادن
      • سلام توی سیمولینک ما باکس های مختلفی داریم که میتونید توی اون کد متلب بنویسید. یکی زا راه های ساده اش استفاده از این باکس ها هست به اینصورت که سیمولینک رو که ران کردید خروجی که توی اسکوپ میره توی این ام فایل باکس ها هم میره و شما میتونید هر کد دلخواهی برای یافتن پارامترهای کنترلی بنویسید.
        راه دوم اینکه که شما فایل سیمولینکتون رو که تکمیل کردید سیو کنیدو البته خروجی to workspace رو هم فعال کنید. بعد بیاید و یه کدمتلب بنویسید که فایل سیمولینک رو ران کنه، بعد از اینکه فایل سیمولینک ران شد. خروجی سیمولینک شما میاد توی workspace متلب، سپس با نوشتن ادامه ی کد پارامترهای کنترلی رو استخراج کنید.

        پاسخ دادن
  • احسان خراطی

    واقعا بسیار ممنون
    عالی بود این نرم افزار
    خدا کنه هر چی دوست داری برات اتفاق بیافته
    من که خیلی با این نرم افزاره حال کردم

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *