آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

مطالب عمومینرم افزارهای مهندسی مکانیک

موتور دو زمانه

موتور دو زمانه (two stroke engine)

موتور دو زمانه : از زمان به وجود آمدن اولین انواع موتورها حدود سیصد سال میگذره و روز به روز موتورهای جدیدتری پا به عرصه میگذارند. در این پست و برخی از پست های آتی قصد داریم انواع موتورها را بررسی کنیم و تعدادی از آنها را توضیح و همچنین انیمیشن های جذابی از عملکرد انها قرار می دهم. پیشنهاد میکنم حتما این پست جذاب رو تا اخر مطالعه کنید.

موتور دو زمانهموتور دو زمانه

مراحل مختلف در این موتور بطور مفصل به همراه شکل در زیر توضیح داده شده است.

مکش

مخلوط سوخت و هوا، به کمک مکشی پیستون در حال بالارفتن انجام می دهد به درون محفظه ی سیلندر مکیده می شود. در شکل نشان داده شده دریچه ی ورود و خروج هوا سوپاپ است که حرکتش به صورت عقب جلو است. اما در بسیاری از موتورها سیستم سوپاپ سیستم دریچه های گردشی قرار دارد.

مکش

فشرده سازی در محفظه ی پایین

بعد از اینکه جرقه در قسمت بالا زده شد، سوپاپ بسته شده و و سیلندر به سمت پایین حرکت می کند. با پایین آمدن سیلندر مخلوط سوخت و هوایی که اکنون وارد شده شروع به فشرده شدن می کند. این فرایند در شکل زیر قابل دیدن است.

فشرده سازی در محفظه ی پایین

انتقال/تخلیه

با ادامه ی حرکت مخلوط سوخت و هوا وارد محفظه ی اصلی شده و باعث خارج شدن گازهای سوخته شده می شود. یه ضعف بزرگ که این نوع موتورها دارند این است که در این مرحل قسمتی از مخلوط سوخت و هوا به همراه گازهای سوخته شده خارج می شود که این باعث کاهش راندمان موتور های دو زمانه می شود.

انتقال/تخلیه

تراکم

پیستون به سمت بالا حرکت می کند، که این عمل به وسیله ی گشتاور چرخ طیار یا flywheel صورت می گیرد، با بالا رفتن پیستون مخلوط سوخت و هوا متراکم می شود.(در این لحظه همزمان مرحله ی مکش سیکل بعد نیز در حال اتفاق افتادن است)

تراکم

انفجار یا توان

در حالتی که پیستون در بالاترین مرحله قرار گرفته مخلوط گاز و هوا فشرده شده توسط جرقه ی شمع شروع به سوختن می کند. در اثر انفجار نیروی ایجاد می شود که پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد و بدین صورت سیکل کامل می شود.

انفجار یا توان

بدلیل اینکه دو ضربه در هر گردش شافت اتفاق می افتد، موتور دو زمانه موتور دو زمانه بسیار قدرتمند تر از موتور چهار زمانه ای با اندازه ی معادل آن است. موتورهای دو زمانه بدلیل ساختمان ساده کاربردهای فراوانی دارند از جمله در اره های زنجیری ، برنده های خطی، جت اسکی ها، موتورسیکلت های سبک و برخی از مدل های هواپیما کار برد دارند. این موتورها دو ضعف بسیار بزرگ دارند که یک از آنها راندمان بسیرا پایین و دیگری الودرگی زیادی است که در محله ی تخلیه ایجاد می کنند.

لطفا نظرات خود را در بخش نظرات برای ما بنویسید. و همچنین در صورت داشتن هر گونه پروژه ی صنعتی و یا دانشگاهی در خصوص نرم افزارهای مهندسی مکانیک با ما از قسمت ارتباط با ما مکاتبه نمایید.

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *