آموزش نرم افزارهای مهندسی مکانیک و کنترل

آموزش های ارائه شده توسط محسن رضایی (دکتری مکانیک، مشاورصنعتی و طراح ماشین آلات، مکانیزم ها و سازهای مکانیکی)

تحلیل دینامیکیروباتیکنرم افزار آدامزنرم افزارهای مهندسی مکانیک

آشنایی با نرم افزار آدامز Adams

آشنایی با نرم افزار آدامز Adams

Captureآشنایی با نرم افزار آدامز Adams : نرم افزار آدامز به مهندسین کمک می کند تا بتوانند دینامیک اجسام متحرک را بررسی کنند. این نرم افزار همچنین می تواند بارها و نیروهای توزیعی در جسم را بررسی نماید.

نرم افزار آدامز Adams یکی از گسترده ترین و پرسابقه ترین نرم افزارھای تحلیل نیرویی و حرکتی چند جسمی بشمار می آید. ھسته اولیه این نرم افزار حدود ٢۵سال پیش توسط جمعی از نخبگان دانشگاه میشیگان به نگارش در آمد و تا به امروز نیز توانسته است جایگاه قابل توجھی در صنعت بدست آورد .این نرم افزار با قابیلتھای بسیار متنوع و بالای خود ,مھندسان را در ایجاد ,آزمایش ,بررسی ,بھینه سازی سیستمھای مکانیکی قبل از رسیدن به پیش ساخت فیزیکی یاری می کند.ھمچنین امکان درک دینامیک سیستم ھای پیچیده در کوتاھترین زمان ممکن و بھینه کردن آنھا را فراھم می کند.
با بھره گیری از بخش ھای مختلف در نظر گرفته شده در این نرم افزار می توان با شبیه سازی حرکتی سیستم مکانیکی ,تست سینماتیکی سیستم , تحلیل قطعات قابل انعطاف ,اندازه گیری نیروھای وارد بر اتصالات ، ارتعاشات و … .عمر قطعه در چرخه کاری را تعیین نموده و مکان دھی قطعات را بصورت بسیار دقیقی انجام داد. ھمچنین این نرم افزار قابلیت ارتباط با نرم افزارھای تخصصی دیگر مانند Abaqus , Catia , Matlab/Simulinkرا دارد.
نرم افزار Msc.Adamsبه دو بخش کلی تقسیم می شود:
.Iبخش اصلی یا مرکزی نرم افزار
.IIبخش ھای تخصصی

eeبخش اصلی یا مرکزی نرم افزار:

ھسته اصلی یا مرکزی نرم افزار خود از سه زیر مجموعه مھم تشکیل شده است:
1. Adams/View
2. Adams/Solver
3. Adams/PostProcessor
Adams/view:این بخش شامل مدل سازی سه بعدی ,تعریف اجسام و خواص ، قیدھا و مفصل ھای مختلف , پلنت کنترلی ,نیروھا ,جابجایی ھا و … می باشد .
Adams/Solver: این بخش عھده دار حل عددی سیستم دینامیکی طراحی شده می باشد. این بخش ھسته مرکزی و بسیار قوی نرم افزار بوده و از جمله اسرار شرکت MSCمی باشد. قابلیت جالب این بخش حل معادلات غیر خطی با استفاده از حل کننده ھای مختلف و امکان برنامه نویسی در نرم افزار می باشد.
Adams/PostProcessor: این بخش از نرم افزار نتایج بدست آمده از بخشھای مختلف را در محیطی کاربر پسند به نمایش می گذارد. نمایش بصورت فیلم ، نمودارھای شتاب , سرعت و … .کانکتورھای المان محدود و … .می باشدSingle Processor ,نمودارھای پردازش سیگنالFlexible Bodies

بخش ھای تخصصی:

کاربرد این نرم افزار در صنایع مختلف و شرکت ھای بزرگی ھمچون خودرو سازان بین المللی, صنایع ھوا و فضا، راه آھن ،توربین سازان و غیره می باشد که این سازندگان با بھره گیری از آنھا توانسته اند کیفت ،ایمنی، راحتی روزافزونی را برای کاربران و سود کلانی را برای خود به ارمغان بیاورند .چند نمونه از این بخش ھا عبارتند از:
Adams/Car

Adams/Vibration

Adams/Driveline

Adams/Chassis

از دیگر ماژول ھای مفید این نرم افزار می توان به Adams/Controlو Adams/Mechatronicاشاره کرد. در محیط آکادمیک نیز ما آشنایی با این نرم افزار را ،به ویژه برای کسانی که دروسی ھمچون “دینامیک و دینامیک پیشرفته ،دینامیک ماشین ،طراحی مکانیزم ،رباتیک ،کنترل و ارتعاشات “را میگذرانند به عنوانیابزاری قدرتمند و مفید در روند تحقیقاتیشان توصیه می کنیم.

در مجموع می توان نرم افزار آدامز Adams  را پرکاربردترین نرم افزار چند جسمی دانست.

جهت آشنایی با نرم افزار آدامز Adams سایت اصلی نرم افزار آدامز: سایت اصلی نرم افزار آدامز

در پایان یک ویدیو از پروژهای انجام شده توسط مکانیک سافت را در خصوص نرم افزار آدامز قرار داده ایم. سایر آموزشها و پروژهای انجام شده با کلیک بر دسته ی نرم افزار آدامز مشاهده نمایید.جهت داشتن هرگونه پروژه در زمینه ی تحلیل های دینامیکی، حل معادلات دینامیکی در MATLAB و انواع تحلیل های دینامیکی در نرم افزار آدامز می توانید از طریق رایانامه و یا فرم موجود در قسمت تماس با ما، با ما مکاتبه نمایید.

محسن رضایی

دکتری مهندسی مکانیک گرایش دینامیک کنترل و ارتعاشات دانشگاه شیراز زمینه های تحقیقاتی: دینامیک، کنترل، ارتعاشات، دینامیک پرواز، دینامیک خودرو، آیروالاستیسته، بهینه سازی زمینه های کاری صنعتی: طراحی مکانیزم های خطوط تولید،طراحی جرثقیل ها،طراحی ماشین الات صنعتی،بررسی عیوب و بهینه سازی ماشین الات صنعتی نرم افزارهای مسلط: متلب-سیمولینک- سیم مکانیک-انسیس - انسیس ورکبنچ-آدامز-سالیدورکس-آباکوس تلفن تماس: 09369074440 ایمیل : mechanic.soft[at]yahoo.com , info[at]mechanicsoft.ir نوشته‌های تازه

6 thoughts on “آشنایی با نرم افزار آدامز Adams

  • صادق

    سلام یه قطعا ای که توی کتبا طراحی کنیم
    چطوری بریم توی نرم افزار آدامز

    پاسخ دادن
    • با سلام خدمت شما دوست عزیز
      شما میتوانید با فرمت STEP یا فرمت x_t و یا فرمت igs آن را سیو کنید و سپس در نرم افزار آدامز ایمپورت کنید.

      پاسخ دادن
  • arya

    سلام اگر مشکلی توی نرم افزار ادمز پیدا کنیم میتونیم اینجا بپرسیم؟

    پاسخ دادن
    • سلام. بله هم میتونید اینجا بپرسید و هم میتونید از طریق ایمیل در سایت ارسال کنید.

      پاسخ دادن
  • صبا

    با سلام خدمت شما من دیدم مطالب متنوعی درباره ادامز قرار دادین و همچنین گویا چند پکیج مختلف دارین
    من کنترل (برق) میخونم و تازه دارم شروع میکنم ، کدوم یکی از پکیج هاتون برای شروع بهتره و برام کافیه؟؟

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *